Den 8/2 avled den franske manusförfattaren och dramatikern Jean-Claude Carrière (1931-2021).

“I would like to say something about the fact that this Oscar goes to a screenwriter. I’m very happy of this, because very often screenwriters are forgotten, or ignored. They are like shadows passing through the history of cinema”. 

Så sa Jean-Claude Carrière när han fick ta emot en Honorary Award på Oscarsgalan 2015, och även om han är en av de allra främsta och mest framgångsrika manusförfattarna, så är även han en skugga som rör sig genom filmhistorien. 

Hans manuscredits sträcker sig från 1961 till 2021, och innehåller titlar som: 

  • Tjuven (1967)
  • Belle de Jour (1967)
  • Bassängen (1969)
  • Borgarklassens diskreta charm (1972)
  • Frihetens fantom (1974)
  • Begärets dunkla mål (1977)
  • Blecktrumman (1979)
  • Varats olidliga lätthet (1988)
  • Valmont (1989)
  • Sommersby (1993)
  • En värsting på Wall Street (1996)
  • Birth (2004)
  • A Bigger Splash (2015) 

Han pratade ofta om vikten av samarbetet mellan regissör och manusförfattare och hade långvariga och framgångsrika sådana med regissörer som Luis Buñuel, Volker Schlöndorff och Milos Forman.  

Carrière skrev även scendramatik och samarbetade med Peter Brook i dennes nio timmar långa uppsättning av Mahabarata och skrev librettot till Hans Gefors opera Clara. 

I sitt tacktal från Oscarsgalan fortsätter han prata om manusförfattare:  

“Their names do not appear in the reviews. Very sad. But still, they are filmmakers. That’s why tonight I’d like to share this priceless little statue with all my colleagues, the ones I know, the ones I don’t know, from all over the world. So we all thank you”.

 

Tack själv.

 

Text: Daniel Karlsson, dramatiker och redaktör för dramatiker.se

Foto: Jean-Claude Carrière

Loading...