Dramatikerförbundet får ibland frågor om att stötta, eller göra reklam för olika manustävlingar. Förbundet brukar vara restriktiva med det av flera anledningar. Ska förbundet uppmuntra till obetalt arbete för manusförfattare? Hur har tävlingen löst rättighetsfrågan? Vilken nytta har manusförfattaren av tävlingen? 

För någon månad sen läste jag en diskussion på facebook om en manustävling för långfilm. Det verkade finnas många goda intentioner med tävlingen, men etablerade manusförfattare invände att det var rätt magert att priset var att bli läst av professionellt verksamma på två etablerade produktionsbolag. 

Jag håller med om att det inte är något man borde behöva betala för, men det fick mig att börja tänka på hur situationen är för nya författare. För mig som jobbat länge och är etablerad är det sällan något problem att få manus lästa av den producent jag kontaktar, men som ny manusförfattare är det kanske en nästan en omöjlighet?

Det som också slog mig, är att drömmen om att debutera som manusförfattare sällan blir verklig på det sätt som många drömmer om. Jag kanske romantiserar förlagsvärlden, men jag inbillar mig att det där finns möjlighet att bli utgiven om man skickar in en väldigt bra text.  

Drömmen om att skriva ett originalmanus som någon vill producera och regissera bara för att det är så jävla bra är svårare att förverkliga. För hur mycket man än pratar om hur viktigt det är med manus, så är det sällan manuset som avgör om en film blir av eller inte. Antalet svenska biofilmer som baseras på originalidéer är få, och den del av dessa som inte skrivits av filmens regissör är ännu mindre och ibland obefintlig.  

Den väg som många nya manusförfattare hoppas gå är en av de allra svåraste, och det är en väg som de flesta etablerade manusförfattare slutat försöka ta sig fram på. Man försöker några gånger, sen hittar man andra sätt och andra arenor där det är lättare att få saker gjorda. Och där man har större inflytande över resultatet.  

Dramatikerförbundet deltar i en dialog med Sveriges Televisions och Svenska Filminstitutets debutantsatsning Moving Sweden. Berätta för oss vad ni tycker borde göras för att göra satsningen mer intressant för manusförfattare! Har du egna erfarenheter av Moving Sweden vill vi hemskt gärna höra dem. Har du ett bra tips om hur du fick respons på ditt långfilmsmanus får du gärna dela dem med oss.  

Maila mig på redaktor@dramatiker.se eller hör av dig på annat sätt till kansliet så skickar de dig vidare.

 

Text: Daniel Karlsson, manusförfattare och redaktör dramatiker.se

Loading...