Den första september presenterade Svenska Filminstitutet och Film och TV-producenterna de långfilmer som förhoppningsvis ska få svensk biopremiär i höst. Presentationen var coronaanpassad och jag bänkade mig i vardagsrummet med papper och penna för lite statistik över manusen till höstens filmer.

Förra året blev det en hel del uppmärksamhet efter att ingen av de filmer som presenterades vid det årets höstpresentation hade skrivits av en kvinnlig manusförfattare. https://www.dramatiker.se/2019/08/22/hostupprop-for-hostensfilmer/

I år såg det ut så här med könsfördelningen:

  • 13 spelfilmer presenterades.
  • 11/13 har skrivits helt av en (eller flera) män.
  • 1/13 har skrivits helt av en kvinna.
  • 1/13 har skrivits av man och kvinna tillsammans.

Om man sen kollar på om manusen skrivits av renodlade manusförfattare, eller av (manusförfattare som även är) filmens regissören, ser siffrorna ut så här:

  • 4/13 har skrivits enbart av renodlad manusförfattare.
  • 6/13 har skrivits enbart av regissör.
  • 3/13 har skrivits av manusförfattare och regissör i samarbete.

Och vad gäller frågan om förlaga eller originalidé:

  • 6/13 är originalidéer
  • 7/13  bygger på böcker eller andra förlagor.

Om man sen korskör siffrorna (dvs att jag drar streck mellan olika saker jag skrivit ner) så ser man att de 6 filmer som är originalidéer, helt eller delvis har skrivits filmens regissör. (Av dessa verkar 5 stycken vara lågbudgetfilmer).

Slår man ihop det här med hur det såg ut i våras:

https://www.dramatiker.se/2020/01/15/varens-langfilmspremiarer/

… så har vi ett resultat som visar att i år har ingen icke-regisserande manusförfattare fått igenom en originalidé för en långfilm. Och om jag sen till slut korskör svarta tuschpennor fram och tillbaks över pappret tills det inte går att läsa längre, så syns det inte så mycket, men det är fortfarande upprörande.

Maila mig (på redaktor@dramatiker.se) och berätta om det här beror på att vi manusförfattare har dåliga idéer, eller på vi har slutat försöka för att vi vet att det finns bättre arenor för originalidéer. Eller på nåt annat.

 

Text: Daniel Karlsson, manusförfattare och redaktör dramatiker.se

 

Foto: Jan Göransson/ Svenska filminstitutet

Loading...