Foto: Mats Bäcker
Carin Pollak har skrivit ”Så som i himlen” och ”Så ock på Jorden” och har precis gjort musikal för scen av ”Så som i himlen”. Vem är hon, vilket verk har haft betydelse för henne och vilken pjäs fick henne att gråta? Läs Carins svar på våra frågor nedan.
Vill du presentera dig för oss?
Jag är skribent och manusförfattare. I tjugoårsåldern gick jag Journalisthögskolan och jobbade med journalistik i tio år. Sedan gjorde jag en massa annat, bland annat var jag med och skrev filmmanusen till Så som i Himmelen och Så ock på Jorden.
Vilket eller vilka av dina verk har haft störst betydelse för dig?
Det manus jag jobbar med just nu! Det känns som det viktigaste jag gjort på länge. Annars är det nog dramatiseringen av Så som i Himmelen till musikal, och arbetet med sångtexterna till den. Det var spännande att söka sig fram till var i dramat musiken kunde vara den starkaste bäraren av dramatiken och emotionerna. Det projektet var ett utmanande äventyr på alla plan!
Vilken annan dramatikers/manusförfattares verk hade du gärna skrivit?
Oj! Det finns ju så mycket! Ett snabbt och sant svar blir Lo Kauppis Bergsprängardöttrar. Den pjäsen berörde mig enormt. Inte bara som ett drama om kvinnors utsatthet i kriminalvården, utan också som metafor för hela den kvinnliga erfarenheten. Det är så starkt berättat. Jag minns hur jag grät. Den kvällen på Södra teatern i Stockholm, lever i mig fortfarande.