På Expressen Kultur den 5 mars skriver Nils Schwartz om nyskriven svensk dramatik som bara i undantagsfall hittar fram till bokförlag. ”Att ta ansvar för ytterligare en smal kategori som dramatik blir en minuspost för mycket”. Framtiden för svensk dramatik ser mörk ut.
Den digitala pjäsbanken DramaDirekt är en tjänst som ger både teaterverksamma och allmänhet möjlighet att läsa dramatik på nätet eller i tryck. Där finns idag nästan 1 400 pjäser som går att beställa digitalt eller print-on-demand, och varje år ges fem titlar ut i bokform.
Tjänsten är nödvändig eftersom nästan all annan utgivning alltså har upphört sedan många år. Ändå hotas dess existens hela tiden av att ingen vill ta ett ordentligt ansvar, och den otillräckliga ekonomin tvingar ner verksamheten på miniminivå. Statens kulturråd som stödjer DramaDirekts pågående verksamhet vill att en annan finansiering ska hittas. En finansiering som inte finns, vilket Schwartz också konstaterar.
Vad händer med en konstform som den svenska samtidsdramatiken om den inte tillgängliggörs och når den breda publiken? Effekterna har varit synliga under många år, varningsklockorna har ringt högre och högre. Sveriges dramatiker har gång på gång uppvaktat Kulturdepartementet och Statens kulturråd, kämpat för bevarandet, spridandet och spelandet – men ointresset har varit stort. Det professionella teaterlivet får allt svårare att hitta och få tillgång till nyskrivna svenska pjäser och nya översättningar. Samtidigt visar tillgänglig statistik en snabb minskning av svenska urpremiärer.
Dramatik är en konstart som är både scenkonst och litteratur. Det har skapat problem för kulturpolitiken. Nu krävs det insatser som säkrade anslag för tjänster som DramaDirekt och en aktiv kulturpolitik med bra idéer för att bevara Sveriges anseende som en stark nation på dramatikens område. Detta utan att dramatiker ska behöva ”sälja sina manus för en ganska billig penning för att se dem i tryck”, som Nils Schwartz skriver. Scenkonsten måste spegla samtiden. Dramatiken måste bevaras med sikte på framtiden.
Camilla Ahlgren, ordförande Dramatikerförbundet
Artikeln finns att läsa här.
2015-03-13