Tre sommarfrågor från redaktören

Jag hörde en berättelse om en medlem som fått en fråga om hen kunde lämna sitt manus redan i maj, så att det skulle kunna hinna kopieras innan semestrarna började på teatern. Nej, det kunde hen inte för hen hade tänkt att ägna stora delar av sommaren åt att bli klar med manuset.

Med anledning av den historien och att det nu är sommar, ställde jag tre frågor till fyra dramatiker.  Isa Schöier, Anders Duus, Paula McManus och Gertrud Larsson.

….

Isa Schöier

Fråga 1: Är sommaren en tid då du som dramatiker kan vara ledig?

-Som dramatiker har jag ju stor makt över min tid. Men jag kompromissar oftast bort idén om en lång sammanhållen semester. Kanske är det min rastlöshet som spökar där?

Fråga 2: Skriver du bra på sommaren?

-Både ja och nej. Det är lugnt när alla andra är lediga och ingen vill mig nåt. Kroppen är varm och trygg och man tänker bra i vatten. Men det är först när hösten kommer som jag verkligen burkar kunna kavla upp ärmarna ordentligt och fatta beslut.

Fråga 3: Är det ofta sommar i dina pjäser?

-I Cornflakesportföljen är det stekande sol och hett som i helvetet.  Och i Skyddsrummet, som handlar om asylpolitik och sverigebild är det också sommar. En lugnare sådan med båtar och badland. Annars ofta vinter faktiskt. Jag väljer ofta årstiden tidigt, som en fond. En grundkänsla. De ställer olika krav på oss, årstiderna.

….

Anders Duus

Fråga 1: Är sommaren en tid då du som dramatiker kan vara ledig?

-Jag har små barn, så jag jobbar hårt för att kunna vara ledig under åtminstone fem veckor. Oftast klarar jag det. Dom stora deadlineklustren ligger i skiftet maj-juni och till jul. Ska dock sägas att jag gör vad jag kan för att styra det dithän. Skulle säkert vara möjligt med augustideadlines, men det fuckar ju som sagt med sommarledigheten.

Fråga 2: Skriver du bra på sommaren?

-Hahahaha…  Kontoret är varmt, energin är lägre. Men jag skulle nog säga att egentligen skriver jag lika bra eller illa alla tider på året.

Fråga 3: Är det ofta sommar i dina pjäser?

-Nej, sällan. Jag försöker oftast få till det så det är samma årstid på scenen som utanför. Så det är i allmänhet höst eller vår i mina pjäser.

….

Paula McManus

Fråga 1: Är sommaren en tid då du som dramatiker kan vara ledig?

-Nej. Man är ju aldrig ledig. Det finns alltid nåt man kan vrida och vända på, och tänka att det där skulle vara bra att ha med. ”Åh vilken rolig gubbe, vad sa han för nåt? Det måste jag spara på”.

Fråga 2: Skriver du bra på sommaren?

-Nej. Jag vill bara dricka rosé.

Fråga 3: Är det ofta sommar i dina pjäser?

-Nej, aldrig. Jag tycker ju om det där vardagliga och på sommaren är det så mycket speciella saker som händer. Alla är så speciella och lediga, och det är väl inte så kul?

….

Gertrud Larsson

Fråga 1: Är sommaren en tid då du som dramatiker kan vara ledig?

-Jag brukar ärligt talat aldrig känna att jag är helt ledig, jag skulle snarare säga att jag arbetar mer eller mindre intensivt. Ibland lågintensivt. Just nu skriver jag och Åsa Asptjärn nya avsnitt till vår satirserie ”Utkantssverige”, som sänds för tredje sommaren i Godmorgon, världen! i Sveriges Radio P1.

Fråga 2: Skriver du bra på sommaren?

-Ja, jag tycker om att skriva på sommaren. Det är lättare att få lugn och ro.

Fråga 3: Är det ofta sommar i dina pjäser?

-Jag har skrivit två sommarpjäser: Avd 305 och Gasen i botten. Avd 305 är en pjäs om sociala hierarkier på en långvårdsavdelning och skildrar vad som händer bland personalen då en sommarvikarie ifrågasätter den rådande ordningen. Gasen i botten är en lesbisk roadmovie om raggare. Den utspelar sig under ett julidygn i Borlänge med omnejd. Den traditionsenliga cruisingen runt Siljan, ”Big Lake Run”, är helt central för handlingen.

 

 

Text: Daniel Karlsson, redaktör

Loading...